Ett styck mord.

Godkväll! Tror det eller ej, men jag saknade all tänkbar motivation till att uppdatera bloggen i går. Inte alls särskilt oväntat. Hur som helst så sitter jag här i detta nu och komponerar ihop detta inlägget. Som ovan nämnt i det första inlägget skulle jag rabbla upp saker som jag anser vara mot min levnadsväg och här kommer det första: Stavfel, särskrivningar och onödiga förkortningar.
Att en sådan obetydlig sak kan störa så mycket är ganska skrämmande men jag spyr galla över enkla stavfel så som "komentera", "träningsverk"(och då syftar personen på träningsvärk), "sett"(syftar på sätt), "hadde" och så vidare. Listan kan göras lång, alltför lång.
Att folk som stavar fel sedan blir sura när någon rättar dem är ännu märkligare än deras sätt att stava på. Språkpoliser behövs faktiskt! Om man ska undersöka det hela djupare och leta efter anledningar till denna förskräckelse anser jag att skolan får ta på sig rubbet. Eller nästintill i alla fall. 16-17-åringar som inte kan stava till "träningsvärk" är minst sagt skrämmande i mina ögon och speciellt när det kommer till den graden då de tror att de stavar ordet rätt också. Och till sist en bedja till alla er med förkortningar i ert vokabulär: Skriv ut hela ordet!
Som den besserwisser jag är tycker jag att alla borde använda sig utav ett rättstavningsprogram även i webbläsaren, allt för att underlätta läsningen och främst undvika syftningsfel. Jaja, fridens!

161209
Daniel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn, inga smeknamn tack:
Kom ihåg mig då?

E-postadress: (publiceras givetvis)

URL/Bloggadress/Smygreklam:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0